Fyens Stiftstidende - 1. juli 2006
Af
Lene Kryger
Gennemført nostalgi i Bogense
CABARET: Humoren dominerer i
kært genhør med danske filmsange, men heldigvis bliver der også plads til
seriøse og inderlige fortolkninger
Menneskehjernen er forunderlig. På mit fjernlager ved siden af 12-tabellen,
opskriften på tunmousse og telefonnumre på klassekammerater fra folkeskolen
ligger sangtekster til danske filmsange i stakkevis. Parate til at blive
hevet frem, i samme øjeblik hjernen bliver kildet med den melodi, ordene
passer til.
Og kildet bliver der i Bogense Sommercabaret, hvor hovedparten af indslagene
har mellem 55 og 75 år på bagen, men alligevel tricker publikum - også os
der er under 45!
Det kan lyde som en tynd idé at lade bedagede filmsange udgøre en hel aftens
underholdning. Men anført af instruktøren Ole Møllegaard har skuespillere og
kapelmester sammenstykket en herligt uformel og medrivende forestilling.
Humoren dominerer, som den må gøre, når man lader ordret citerede
filmdialoger lægge op til flere af sangene. Det er naiv replikkunst, men
fordi skuespillerne imiterer originalerne så perfekt, bliver genhøret
gennemført nostalgisk og vittigt.
Randi Winther har fuld kontrol over Marguerite Vibys kvidrende vibrato og
Liva Weels mandhaftige energiudladninger. Ejnar Gensø gør en kær figur som
kartoffelskrællende Liva Weel og brillerer som Dirch Passer i "Der kommer
altid en sporvogn og en pige til".
Kim Henriksen er forestillingens stærkeste kort. Hans smidige komiske talent
rækker ubesværet fra erotisk dampende Liva Weel til snusfornuftig Lille-Per.
For slet ikke at tale om hans naturtro Poul Reichhardt-imitation, der er
ualmindeligt charmerende og selvfed på den gode måde.
Seriøsitet
Med blik
for at munterheden også kan blive for anstrengt, bliver morskaben med jævne
mellemrum afbrudt af seriøse sangfortolkninger. Og som inkarneret
romantiker, kan jeg slet ikke stå for Randi Winthers inderlige udgave af
"Der var en gang" og Kim Henriksens oprigtigt poetiske "Lille du".
Trods minimal plads og begrænsede midler lykkes det endda Bogense
Sommercabaret at genskabe Asta Nielsen og Poul Reumerts tangoscene fra
"Afgrunden" - med flaksende stroboskoplys i rollen som flimrende
filmstrimmel. Og Siw Malmquist og Henning Moritzens luftballonscenen fra
"Forelsket i København" bliver ekstra yndefuld med en filmet ballontur på
bagvæggen.
I Bogense beviser man på alle måder, at småt teater er godt teater
. |